Automatyka przemysłowa: Jak generować wartość w zakupach produkcyjnych i CAPEX
Rola działów zakupów w nowoczesnych firmach wykracza poza proste realizowanie zamówień i kontrolę wydatków. Pandemia wzmocniła funkcję zakupową w organizacjach, a obecnie duży nacisk kładzie się na generowanie „wartości”. Czym tak faktycznie, jest ta ‘wartość’? I co ma z tym wspólnego automatyka przemysłowa i efektywny sourcing integratorów systemów sterowania?
Mimo, iż trzymanie kosztów w ryzach, wciąż pozostaje głównym zadaniem kupców, to w praktyce – w nowoczesnych organizacjach – dostrzega się i uwzględnia korzyści płynące z partnerskich relacji z partnerami biznesowymi oraz długofalowych korzyści, w tym:
-
Zwiększenie efektywności produkcyjnej i procesowej
-
Obniżenie kosztów – krótko i długoterminowo
-
Innowacje
-
Poprawa bezpieczeństwa
-
Minimalizacja ryzyka (sourcingowo i inwestycyjnie)
-
Optymalne zarządzanie projektem
-
Terminowość realizacji
Directy, CAPEXy, wartość
Rola działu zakupów bezpośrednich (direct) oraz inwestycyjnych (CAPEX) w firmach produkcyjnych jest bezapelacyjnie strategiczna - od projektów na przysłowiowym ‘ściernisku’ (greenfield) przez zapewnienie ciągłości produkcji po zwiększanie efektywności i projekty rozwojowe. Ich działalność, oparta o ścisłą współpracę z działem inżynierii lub produkcji poza stroną kosztową, coraz częściej obejmuje ‘generowanie wartości dla całej organizacji’.
Pozostając w stałym kontakcie ze światem zewnętrznym i jednostkami spoza organizacji, w naturalny sposób, to przez biura kupców przechodzą najnowsze nowinki technologiczne, innowacyjne rozwiązania czy narzędzia prosto od konkurujących ze sobą dostawców.
Pobierz bezpłatnego e-booka
Jak generować wartość w zakupach produkcyjnych i CAPEX
Ponad 18 stron konkretów zakupowych, inwestycyjnych, CAPEXowych oraz project management.
- oszczędności
- raportowanie
- KPI
- najlepsze praktyki w sourcingu integratorów systemów sterowania
- wartość a automatyka przemysłowa
Dostawcy jako źródło wartości w firmach produkcyjnych
O roli dostawców w procesie generowania i wnoszenia wartości do organizacji mówi się od dawna. Jednak nie trzeba jej szukać wyłącznie w przełomowych innowacjach. Potencjał kryje się w drobnych poprawkach, ulepszeniach oraz – szczególnie w przypadku firm produkcyjnych - stabilności, terminowości, niezawodności i ekspertyzie.
Bądźmy też ze sobą szczerzy. Ostatecznie, liczy się wynik finansowy, koszty i oszczędności. Często jednak, przy pogoni za krótkoterminowymi targetami, w długim terminie pojawiają się (spore) koszty. Niedopatrzenia, nieprzewidziane wymogi, braki podzespołów - podaż w wielu kategoriach zakupowych potrafi być mocno ograniczona. Idealny dostawca to taki, który da nam tzw. quick wins (szybkie wygrane) oraz zapewni strategiczne bezpieczeństwo i stabilność w długim okresie. Ostatecznie, przekładając się na wynik finansowy i KPI’aje.